Professoren Kwantum Kleien in Debat

Professoren Kwantum Kleien in Debat
Gerrit Teule, Alfred Driessen, Gerard Blommestijn, Jos Uffink, Rogi Wieg, Jan Willem Nienhuys
- reportage debat 9 maart 2008 door Lony Scharenborg
QM 2 K N O W I Kwantummechanica & Bewustzijn Expositie workshops performances 9 - 14 maart 08 The Gallery Donkersloot Leidsegracht 76 Amsterdam

Expo

inloggen wereldwijd

Big Hug in La Paz

download het programma www.oovoo.com , steek een webcam in je camera en meld je aan bij rob@expressive.nl . En je zit om 22.30 live in de big hug.
Zorg dat je mensen om je heen hebt om te knuffelen.
De volgende steden doen mee La Paz, Madrid, Amsterdam, Nijmegen, Keulen, Rome, Jerusalem, een klein dorpje in India, en Hiroshima.
Iedereen die niet de connectie kan maken die moet gewoon mee huggen en een foto maken en op een link insturen.

'open source' art project with 15 artists 5 scientists, performance,workshops

link naar ALGEMEEN persbericht
link naar Inhoudelijk EXPOSITIE
link naar Performances Rik Spann
link naar Masterclasses fotografie
link naar Dagelijkse interactieve onderdelen
link naar De stellingen van de exposanten
link naar Voorwoord Ella Arps

Programma links:
zondag 09.03 debat
maandag 10 .03 fotografie en filosofen café
dinsdag 11 .03 meditatie technieken
woensdag 12.03 Life Art Books & QTango
donderdag 13.03Kids overdag no-age rock avond
thursday 13.03 late night cult film The Altered State
vrijdag 14.03 Quantum Night

Column door Ing Gerrit Teule De schrijver van deze column, Gerrit Teule, schreef ook het boek "Spetters uit de Oerknal" waarin hij de bewustzijnshypothese van Jean Charon uiteenzet. Ook vertaalde hij het boek "Op de grens van Geest en Stof", van de kernfysicus Lawrence Fagg, beide verkrijgbaar in de boekhandel of http://www.bol.com/. http://www.elektromagnetischekracht.nl/

link to ....Full Programm in English
link to ...Through space and time for Peace
link to.... Meditation programm on Tuesday 11th

Gedachten van Robbert van de Weetering (maandag 13 augustus 2007)

Het droevige [of hoopgevende] van dat zogenaamde bewustzijn, is dat je het door welke willekeurige bril dan ook kunt bekijken, maar altijd vastloopt in je redenering.
Nu kan dat aan mijn beperkte manier van redeneren [of gebrek aan logica] liggen, het zou ook aan het te beredeneren object kunnen liggen.

Vandaag heb ik het eens geprobeerd vanuit de invalshoek van de analogie.
Stel dat de processen in onze bovenkamer geen 'echte' processen zijn, maar analogieën.
Ik zie, hoor en voel dat jij een stoel verschuift. Hoe weet ik nu dat jij een stoel verschoven hebt? Die stoel zit niet in mijn hoofd, jij zit niet in mijn hoofd, jouw spierkracht niet en het kinetische wonder van de verplaatsing [in de tijd] niet.
Toch kan ik er met iemand anders, die ook aanwezig was bij dit wonder over praten. We hadden er een filmpje van kunnen maken of andere meetmiddelen kunnen aanwenden om dit wonder meer te objectiveren.
Praten, filmen, meten, allemaal middelen om het object 'jij verschuift een stoel' te beschrijven, maar het is dat object niet, hoe roerend wij het ook met elkaar eens zijn over de woorden, beelden of meetresultaten.
Ik heb het dus niet over intersubjectiviteit. We zijn het gewoon eens over onze waarneming, maar niet over de manier waarop die waarneming tot stand is gekomen.
In negen van de tien gevallen is dat geen enkel probleem [meer], we zijn uitstekend in staat om verklaringen, gevolgtrekkingen en voorspellingen op basis van die waarnemingen op te stellen, we kunnen er mee werken, we kunnen er mee leven. Ook het feit dat de waarneming en het waargenomene nooit gelijktijdig plaatsvinden en niet op dezelfde plaats, hoeft geen beletsel te zijn om aan de geldigheid van de waarneming te twijfelen.
De waarneming zelf is ons object, dat is het probleem.
De fluxus kunstenaar Nam June Paik heeft dat prachtig verbeeld met zijn installatie van de boeddha die naar zichzelf zit te kijken op een monitor waar een videocamera aan vast zit.
Het is simpelweg een kringloop redenering, de uitkomst van het probleem is de vraag.
De kwadratuur van de cirkel.
Onder waarneming versta ik het resultaat van het waarneemproces en schakel het daarmee gelijk met bewustzijn: weten dat we hebben waargenomen. Cogito ergo sum.
Wat op zich ook een retorische uitspraak is.

Misschien moeten we het hebben over kennis.
Kennis als resultaat van weten.
Misschien moeten we het hebben over emotie, bijvoorbeeld liefde als resultaat van onvoorwaardelijk aanvaarden.
Het zijn maar wat analogieën.
Het waargenomene [je zou het ook de 'objectieve werkelijkheid' kunnen noemen] blijken we sinds Aristoteles heel goed in materiele termen te kunnen beschrijven. Die materiele termen zijn de waarneming. Let wel, het zijn termen, omschrijvingen, formules, kortom analogieën. En een analogie is nooit het voorbeeld zelf.

De quantum mechanica gaat over bedenksels, constructies, modellen. Immers een quark, een foton enzovoort heeft nog nooit een mens gezien [of een mens nooit gezien]. Het lijkt alleen erg aannemelijk dat ze bestaan, omdat we er heel goed processen mee kunnen verklaren die anders onbegrijpelijk bleven. We [be]denken dus dat ze bestaan.

Over denken gesproken.
Denken is altijd bewegen. Het hoeft niet altijd causaal te zijn. Maar wel sequentieel. Je gaat van de ene imaginatie, denkbeeld, projectie, analogie -geef het maar een naam- naar het volgende, of naar de voorgaande [lastig die lidwoorden]. Het is dus een proces. We zijn weer terug bij Einstein. E=mc2. Het onlosmakelijke verband tussen massa en energie.
{Schreef ik bijna het onsmakelijk verband.]
Freud en Einstein als de boosdoeners van de twintigste eeuw.

Over twijfelen.
Dit draaiboek begint met een gedachtegang over twijfelen al voor we met dit hele project waren begonnen. Twijfelen is de bron van nieuwsgierigheid, van denken, van willen weten, van zoeken naar de betekenis van mijn [ons] leven.
We spreken van gezonde twijfel. [Waarschijnlijk ben ik daardoor op het idee van de appel gekomen, dat houdt de dokter weg, zeggen de Engelsen.]
Toch worden we soms ziek van de twijfel. Dan hebben we een dokter nodig. Sommige dokters bedienen zich van de logica [wetenschappers], zij varen blind op de rede en geven geen remedie tegen de ziekte maar bieden Uitsluitsel.
Andere noemen zich profeet, priester of sjamaan, die betrekken hun kennis uit het Grote Magazijn.
En dan zijn er ook nog [levens]kunstenaars, die genezen niet, die zaaien Twijfel.

Geen opmerkingen:

"Unity of consciousness " & quantum mechancis

Two meanings of "unity of consciousness" in relation to quantum mechanics.The term "unity of consciousness" may be used for (1) the inner experience that we all have, of being one single entity, one person, one "I". But it may also be used for (2) the idea that all consciousness of all beings is in reality one and the same consciousness, one "World-soul". In order to explain the "unity of consciousness" in its first meaning (1) in scientific terms, we have to search in our understanding of nature for a unifying principle that is so tight that it binds parts of a system into a real unity. The Quantum Mechanical (QM) entanglement principle joins parts of a system together in such a way that a change in one part of the system directly effects the other parts, without transmission of signals, particles, waves or whatever. Gerard Blommestijn Read more

Els Botman "Enchanted Forest"


Why this event and Welcome to join!

Welkom op de "Kwantummechanica & het bewustzijn"site. Dit is een 'open source' kunstproject op initiatief van galerie Arps&Co in Amsterdam met als basis de filosofie van Lars Keppel die open source ook in de kunstensector mogelijk wil maken.
Doel: een interactieve expositie die vertrekt vanuit een 'broncode' . Onze eerste vraagstelling: kunnen we de relatie Kunst en Wetenschap herwaarderen,
Kernfysicus G. Blommestijn stelt zich op als

" Bron " met de vraag of de huidige kennis over de quantum mechnica consequenties heeft voor ons denken over de plaats en de werking van het bewustzijn.
15 kunstenaars proberen hier een antwoord op te geven.
Zal dit op zijn beurt, gevolgen hebben voor het wetenschappelijke denken over het bewustzijn?
Lees verder

Play and Learn

Play and Learn
Doel van dit project: verhouding wetenschap en kunst herwaarderen

Builder of this Site

My name is Ella Arps, I direct some galleries in Amsterdam. See Gallery Arps&Co
The purpose I live for in this life is to connect a worldwide circle in the spiritual and in the fysical world of arts. Fine Art adds with a new meaning to what is happening around us and inside us, it expresses the diary of the soul. Let the soul wander its joyfull journey in peace!

Kunst geeft betekenis aan het leven.

This is a open source project, please share your thoughts or images with us

tekst uit scriptie Florence Deru, Jan 08
De observator
In mijn zoektocht naar mijn meester ben ik begonnen met het oefenen van het gebruiken van mijn capaciteit om naar mijn eigen gedachtes en gevoelens te kijken. Deze capaciteit noem ik mijn observator. Deze is oordeelloos over de gedachtes en emoties. Als het met oordeel zou kijken zou het namelijk niet meer de observator maar een gedachte zijn. Iedereen heeft deze mogelijkheid om naar zichzelf te kijken. Stephen Covey (2006) zegt hierover: "Dit kan alleen de mens. Dieren kunnen dat niet. We noemen dit zelfbewustzijn: het is het vermogen om je gevoelens, gedachtes, je fysieke toestand te observeren. (…) We bestaan niet louter uit gevoelens. We zijn niet alleen maar stemmingen. We zijn ook meer dan gedachten. Het feit dat we over deze verschijnselen nadenken, scheidt ons ervan. Zelfbewustzijn stelt ons in staat om afstand te nemen en te onderzoeken hoe we niet alleen naar onze omgeving maar ook naar onszelf kijken."

Orbs in Hiroshima, seen by Molly Ackerman