Professoren Kwantum Kleien in Debat

Professoren Kwantum Kleien in Debat
Gerrit Teule, Alfred Driessen, Gerard Blommestijn, Jos Uffink, Rogi Wieg, Jan Willem Nienhuys
- reportage debat 9 maart 2008 door Lony Scharenborg
QM 2 K N O W I Kwantummechanica & Bewustzijn Expositie workshops performances 9 - 14 maart 08 The Gallery Donkersloot Leidsegracht 76 Amsterdam

Expo

inloggen wereldwijd

Big Hug in La Paz

download het programma www.oovoo.com , steek een webcam in je camera en meld je aan bij rob@expressive.nl . En je zit om 22.30 live in de big hug.
Zorg dat je mensen om je heen hebt om te knuffelen.
De volgende steden doen mee La Paz, Madrid, Amsterdam, Nijmegen, Keulen, Rome, Jerusalem, een klein dorpje in India, en Hiroshima.
Iedereen die niet de connectie kan maken die moet gewoon mee huggen en een foto maken en op een link insturen.

'open source' art project with 15 artists 5 scientists, performance,workshops

link naar ALGEMEEN persbericht
link naar Inhoudelijk EXPOSITIE
link naar Performances Rik Spann
link naar Masterclasses fotografie
link naar Dagelijkse interactieve onderdelen
link naar De stellingen van de exposanten
link naar Voorwoord Ella Arps

Programma links:
zondag 09.03 debat
maandag 10 .03 fotografie en filosofen café
dinsdag 11 .03 meditatie technieken
woensdag 12.03 Life Art Books & QTango
donderdag 13.03Kids overdag no-age rock avond
thursday 13.03 late night cult film The Altered State
vrijdag 14.03 Quantum Night

Column door Ing Gerrit Teule De schrijver van deze column, Gerrit Teule, schreef ook het boek "Spetters uit de Oerknal" waarin hij de bewustzijnshypothese van Jean Charon uiteenzet. Ook vertaalde hij het boek "Op de grens van Geest en Stof", van de kernfysicus Lawrence Fagg, beide verkrijgbaar in de boekhandel of http://www.bol.com/. http://www.elektromagnetischekracht.nl/

link to ....Full Programm in English
link to ...Through space and time for Peace
link to.... Meditation programm on Tuesday 11th

Re: It's Not Coming Back To Me door Rik Spann (vrijdag 15 juli 2007)

Ik zal een poging wagen.

Een persoon, die niet is verbonden met haar kern, kijkt neer op een ander persoon. Zij kijkt naar beneden, maar niet recht naar beneden, dat is belangrijk. Zij kijkt neer op de persoon op de vloer. Ze probeert contact te maken, en op hetzelfde moment ‘weet ze’. De persoon op de vloer is bedenkt met een deken, deze is een schilderij op papier. Het is alleen een hoofd, en ze verstopt haar lichaam onder ‘kleuren, onder ‘kunst’. Heb hier je eigen interpretatie. Wat lijkt op een lichaam onder de deken is eigenlijk een ander schilderij op een papier, in een rol. Het schilderij van een gezicht. Ik werk vaak met verborgen objecten, en het is essentieel wat het voor objecten zijn. Het is de bedoeling dat zij de moeite waard zijn. Zonde dat het niet wordt gezien. Maar het is ook essentieel dat je ze niet ziet (dat is één filosofische notie). De enige die het weet: de maker van het werk, en het werk zelf/zijn ‘subjecten/objecten’. De persoon op de vloer kijkt omhoog, in de richting van het andere gezicht, maar zij is meer aan het staren. Zij ‘weet niet’. Ze heeft ‘het opgegeven’.

Op de vloer is een bed van metalen platen. Het ‘kussen’ is een dubbele plaat. Ik ga niet uitleggen wat het betekent, maar het is geen toeval. De ‘ladders’ aan de muur zijn cruciaal voor het werk, zij behoren toe aan het ‘systeem’ van degene die naar beneden kijkt. Zij behoorde toe aan de wereld van de andere, voordat ze neerstreek ‘om te slapen’ en te verstoppen. Degene die neer kijkt verstopt zich niet, je kan recht door haar heen kijken.
Het touw zorgt ervoor dat het metalen ding naar voren leunt, wat op hetzelfde moment zou kunnen betekenen dat er een wil is om contact te maken, als wel een bedreiging.

Het schilderij aan de muur (het moet geplaatst worden tussen de ‘ladders’, een beetje boven ooghoogte) vertelt het hele verhaal, maar een beetje veranderd. Filosofisch gezien is dit een hint naar de onmogelijkheid dezelfde realiteit af te beelden met andere middelen/door andere ogen. Een derde beschrijving zou de ‘realiteit’ verder verstoren (Rashomon).

Psychologisch gezien zijn er hints naar vervreemding, relaties bestaande uit energieën die niet bij elkaar passen, en de neiging hebben alleen hierop te overleven. En, hierdoor, op ‘macht’ en afhankelijkheid van rollen. Filosofisch gaat het is de richting van een onderzoek naar wat ‘weten’ is, en de aanwezigheid van verschillende realiteiten, door (te proberen om) twee verschillende percepties van dezelfde situaties in één werk te laten zien.

Ik heb hier allemaal niet op een overbewust niveau nagedacht, maar op hetzelfde moment gaan deze dingen door mijn hoofd, terwijl ik aan het werk ben. Nu dat ik het neer typ, werkt het voor mij als een plausibele interpretatie over wat mijn hoofd ertoe aanzette de keuzes te maken die ik heb gemaakt. Het is absoluut waar dat de psychologische en filosofische gedachtegangen aan het werk waren, terwijl ik aan het werk was. (Ik ben al zeer lang geïnteresseerd in deze vakgebieden).

Ik ben niet gewend om in woorden uit te drukken wat zou moeten/kunnen gebeuren tijdens het ervaren van mijn werk. Misschien omdat de enige functie van al deze ideeën is om deze uit te drukken in afbeeldingen, en zijn werk te doen vanaf hier. Ik vraag me af of iemand die alles weet wat ik vertel, het werk op een betere, of slechtere manier ervaart, dan wanneer ik er gewoon mijn mond over dicht houdt.

Aan de andere kant, de perceptie van de kijken is absoluut persoonlijk. Belangrijker nog: een werk ‘werkt’ voor mij wanneer het verhalen verteld die kunnen worden ontvangen op meerdere frequenties. Maar op de een of andere manier zouden zij moeten ‘verontrusten’, zonder verontrustend te zijn op een traditionele wijze. Eén van mijn hoofddoelen is om een gedeelte van de perceptie van de kijker aan te spreken, welke zich normaal in een sluimering verkeert. De reactie zou kunnen zijn ‘dat is vreemd (om hierom terug te komen), wat is dat? Het kan als ideaal in iemands hoofd blijven hangen en uiteindelijk een vraag zijn. Ik probeer niet om een ‘mooi’ werk te maken, opnieuw op een traditionele wijze.

Je moet mijn woorden niet te letterlijk nemen (op hetzelfde moment, bijvoorbeeld, wanneer ik iets maak, ben ik niet bezig met de perceptie van de kijker). Dat is nog een reden waarom ik twijfels heb om woorden te gebruiken om mijn werk te ‘beschrijven’. Als ideaal is altijd veel rijker, om niet te worden begrepen, en ook veranderend, in tijd en met elke nieuwe bezichtiging, ook door dezelfde persoon.

Ik experimenteer met het toevoegen van muziek/geluiden, op verschillende manieren, aan de kunstwerken. In dit geval zouden het wat liedjes zijn van het Sonic Youth-album Goo.

Ik hoop dat ik niemand heb verveeld met al deze woorden, en dat ik niets heb geruïneerd aan wat er gebeurt tijdens het bekijken van het werk (als er überhaupt al iets gebeurt/het is enkel een concept).

En voor de paradoxen: dat is een ander verhaal…

R

Geen opmerkingen:

"Unity of consciousness " & quantum mechancis

Two meanings of "unity of consciousness" in relation to quantum mechanics.The term "unity of consciousness" may be used for (1) the inner experience that we all have, of being one single entity, one person, one "I". But it may also be used for (2) the idea that all consciousness of all beings is in reality one and the same consciousness, one "World-soul". In order to explain the "unity of consciousness" in its first meaning (1) in scientific terms, we have to search in our understanding of nature for a unifying principle that is so tight that it binds parts of a system into a real unity. The Quantum Mechanical (QM) entanglement principle joins parts of a system together in such a way that a change in one part of the system directly effects the other parts, without transmission of signals, particles, waves or whatever. Gerard Blommestijn Read more

Els Botman "Enchanted Forest"


Why this event and Welcome to join!

Welkom op de "Kwantummechanica & het bewustzijn"site. Dit is een 'open source' kunstproject op initiatief van galerie Arps&Co in Amsterdam met als basis de filosofie van Lars Keppel die open source ook in de kunstensector mogelijk wil maken.
Doel: een interactieve expositie die vertrekt vanuit een 'broncode' . Onze eerste vraagstelling: kunnen we de relatie Kunst en Wetenschap herwaarderen,
Kernfysicus G. Blommestijn stelt zich op als

" Bron " met de vraag of de huidige kennis over de quantum mechnica consequenties heeft voor ons denken over de plaats en de werking van het bewustzijn.
15 kunstenaars proberen hier een antwoord op te geven.
Zal dit op zijn beurt, gevolgen hebben voor het wetenschappelijke denken over het bewustzijn?
Lees verder

Play and Learn

Play and Learn
Doel van dit project: verhouding wetenschap en kunst herwaarderen

Builder of this Site

My name is Ella Arps, I direct some galleries in Amsterdam. See Gallery Arps&Co
The purpose I live for in this life is to connect a worldwide circle in the spiritual and in the fysical world of arts. Fine Art adds with a new meaning to what is happening around us and inside us, it expresses the diary of the soul. Let the soul wander its joyfull journey in peace!

Kunst geeft betekenis aan het leven.

This is a open source project, please share your thoughts or images with us

tekst uit scriptie Florence Deru, Jan 08
De observator
In mijn zoektocht naar mijn meester ben ik begonnen met het oefenen van het gebruiken van mijn capaciteit om naar mijn eigen gedachtes en gevoelens te kijken. Deze capaciteit noem ik mijn observator. Deze is oordeelloos over de gedachtes en emoties. Als het met oordeel zou kijken zou het namelijk niet meer de observator maar een gedachte zijn. Iedereen heeft deze mogelijkheid om naar zichzelf te kijken. Stephen Covey (2006) zegt hierover: "Dit kan alleen de mens. Dieren kunnen dat niet. We noemen dit zelfbewustzijn: het is het vermogen om je gevoelens, gedachtes, je fysieke toestand te observeren. (…) We bestaan niet louter uit gevoelens. We zijn niet alleen maar stemmingen. We zijn ook meer dan gedachten. Het feit dat we over deze verschijnselen nadenken, scheidt ons ervan. Zelfbewustzijn stelt ons in staat om afstand te nemen en te onderzoeken hoe we niet alleen naar onze omgeving maar ook naar onszelf kijken."

Orbs in Hiroshima, seen by Molly Ackerman