Professoren Kwantum Kleien in Debat

Professoren Kwantum Kleien in Debat
Gerrit Teule, Alfred Driessen, Gerard Blommestijn, Jos Uffink, Rogi Wieg, Jan Willem Nienhuys
- reportage debat 9 maart 2008 door Lony Scharenborg
QM 2 K N O W I Kwantummechanica & Bewustzijn Expositie workshops performances 9 - 14 maart 08 The Gallery Donkersloot Leidsegracht 76 Amsterdam

Expo

inloggen wereldwijd

Big Hug in La Paz

download het programma www.oovoo.com , steek een webcam in je camera en meld je aan bij rob@expressive.nl . En je zit om 22.30 live in de big hug.
Zorg dat je mensen om je heen hebt om te knuffelen.
De volgende steden doen mee La Paz, Madrid, Amsterdam, Nijmegen, Keulen, Rome, Jerusalem, een klein dorpje in India, en Hiroshima.
Iedereen die niet de connectie kan maken die moet gewoon mee huggen en een foto maken en op een link insturen.

'open source' art project with 15 artists 5 scientists, performance,workshops

link naar ALGEMEEN persbericht
link naar Inhoudelijk EXPOSITIE
link naar Performances Rik Spann
link naar Masterclasses fotografie
link naar Dagelijkse interactieve onderdelen
link naar De stellingen van de exposanten
link naar Voorwoord Ella Arps

Programma links:
zondag 09.03 debat
maandag 10 .03 fotografie en filosofen café
dinsdag 11 .03 meditatie technieken
woensdag 12.03 Life Art Books & QTango
donderdag 13.03Kids overdag no-age rock avond
thursday 13.03 late night cult film The Altered State
vrijdag 14.03 Quantum Night

Column door Ing Gerrit Teule De schrijver van deze column, Gerrit Teule, schreef ook het boek "Spetters uit de Oerknal" waarin hij de bewustzijnshypothese van Jean Charon uiteenzet. Ook vertaalde hij het boek "Op de grens van Geest en Stof", van de kernfysicus Lawrence Fagg, beide verkrijgbaar in de boekhandel of http://www.bol.com/. http://www.elektromagnetischekracht.nl/

link to ....Full Programm in English
link to ...Through space and time for Peace
link to.... Meditation programm on Tuesday 11th

Nog Meer Gedachtegangen van Marry Linke (dinsdag 10 juli 2007)

In/Uit Balans

(Lees dit vooral als een notatie voor mezelf, in de hoop mijn eigen, abstracte plaatje wat duidelijker te krijgen. Ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben, ik hoop enkel een stukje dichter bij deze te komen, voor zover dit mogelijk is.)

Op dit moment leven wij in, wat ik noem, een individualistisch egoïstische maatschappij, iets wat zich bewijst in veel zaken. De mens sluit zich af van zijn omgeving, van zijn buitenwereld en creëert een eigen wereldje in zijn huis. Zelfs op straat zijn we tegenwoordig omgeven door het omhulsel wat auto heet. En wanneer we ons dan wel, per ongeluk, gezamenlijk op straat begeven, sluiten we ons af met een onzichtbaar muurtje van oordopjes en mobiele telefoons, en kortweg afstandelijkheid.

Ook ik doe hier aan mee. Ook ik ben passief op de bank aan het kijken door mijn raampjes op de buitenwereld. En wat mij, bewust of onbewust, niet bekoort, blokkeer ik en zap ik weg. Vaak zijn dit de beelden van misère, van ellende, iets waar ik ooit nog de illusie over had er iets aan te kunnen veranderen, te kunnen verbeteren. Maar het evenwicht, de balans, zoals die op dit moment in de wereld is gecreëerd, bestaat en lijkt te bestaan in volle glorie. De macht én de rijkdommen zijn verdeeld, niet evenredig, maar dit hoort bij het verhaal van macht. Macht is het gevecht over wie bovenaan mag op de wip wap; en het lijkt leuk daar aan de top, maar onderaan heb je het eigenlijke en letterlijke overwicht. Zo is het ook verdeeld in de maatschappij.

Het is een continue machtsverdeling tussen de individueel egoïstische belangen en de zogenaamde algemene belangen. Het is een gevecht tussen politici aan de top en het ‘voetvolk’ wat hen daar geplaatst heeft, maar uiteindelijk gaat het altijd om INDIVIDUELE belangen. Ook de regering kan niets anders dan losstaande belangen vertegenwoordigen, bijv. in de verzuiling. Tezamen lijken deze individuele belangen een algemeen iets te kunnen vormen, bijv. bij de hypotheekrenteaftrek. Het linkse volk wil deze in eigenlijke zin behouden, omdat deze over het algemeen wat povere mensen anders geen huizen kunnen kopen; het rechtse volk wil deze ook graag behouden, omdat hun dure huizen slechts goedkoper worden door deze bemiddeling; en alle politici raken hun achterban en plaats aan de top kwijt bij wijziging van standpunt, m.a.w. dezelfde uitkomst d.m.v. algemeen lijkende individueel egoïstische belangen.

Onze complete maatschappij van nu draait om het bevredigen van individueel egoïstische belangen, en draait er in zekere zin zelfs om nieuwe belangen te creëren, zodat ook deze weer bevredigd kunnen worden. En wanneer het lijkt of al onze materiële belangen vervuld, bevredigd zijn, schakelen we over op andere belangen, bijv. ons geweten, want ons verteld dat we nu andermans materiële belangen moeten gaan vertegenwoordigen, en soms zelfs simpelweg de materiële zaken zelf. Het ergste hieraan, vind ik, is dat we dan denken het algemene welzijn te helpen, te bevorderen. Blijkbaar kijken we dan weg van het feit dan we deze ‘gewetensvolle’ nieuwe belangen a) zelf geschapen hebben (d.m.v. het plaatsen van de wens of meer indirect, doordat onze materiële belangen sowieso al onevenredig bevredigd worden, rijkdom en macht ‘vestigt’ zich hier en niet daar, of veroorzaakt materieel zakelijke problemen) en b) deze voor ons eigen ‘gemoedsrust’ willen bevredigen, m.a.w. individueel egoïstische belangen. Er lijkt geen andere mogelijkheid te bestaan dan dat we onze eigen, individueel egoïstische belangen willen behartigen en bevredigen, en ons daarmee op te sluiten in ons eigen, persoonlijke werkelijkheid en wereld.


Een individueel egoïstisch belang, een verlangen, is iets dat je wilt bevredigen, m.a.w. iets wat je ‘jezelf eigen wilt maken’. Het behoort nog niet, of niet volledig, tot jou toe. In eigenlijke zin zijn je individueel egoïstische belangen, je verlangens, de definitie en begrenzing van jezelf. Je behartigt je belangen niet alleen, je bént ze, en tegelijkertijd, omdat je ze vertegenwoordigd en nog niet hebt bevredigd, zijn ze de eigenlijke negatie van jezelf. In je belangen ontken je dus je werkelijke zelf.

Echter op dit moment refereren wij onze werkelijkheid aan onze individueel egoïstische belangen, aan ons niet-zijn, i.p.v. aan ons wel-zijn, m.a.w. je belang is wel je welzijn, maar wat wel is, is niet van belang. Hierdoor voeren deze belangen de boventoon in de definiëring van onszelf, terwijl ons wel-zijn zich ín de negatie, ín het negatieve bevindt. Dit leidt ertoe dat onze belangen slechts oppervlakkige, uiterlijke belangen zijn, en uiteindelijk niet het wel-zijn doet bevorderen, maar deze eerder doet verslechten.

Ik heb het vermoeden dat ooit de ‘machtsverdeling’ anders is geweest. Bijv. bij dieren denk ik dat, hetzij waarschijnlijk in zeer abstracte zin, het wel-zijn, de algemeenheid in het positieve staat, de boventoon voert en het niet-zijn ontkent wordt. Het dier is voor hemzelf alles en alles dat is het dier zelf. Waarschijnlijk heeft een dier ook in die zin geen persoonlijke keuzes, wat moet, moet, of hij nu wilt of niet. Zijn drift, zijn abstracte begrip van het wel-zijn, de algemeenheid der dingen drijft hem tot een actie.

Met het niet-zijn in het negatieve, betekent de ontkenning van het niet-zijn, het anders en vreemd zijn én dus de ontkenning van individueel egoïstische belangen, m.a.w. alles behoort toe aan het wel-zijn, het wel-zijn is de algemeenheid der dingen. Het wel-zijn staat in het positieve, heeft de erkenning en voert de boventoon. De keuzes die jij maakt, de belangen die behartigt worden wordt bepaald door de werkelijke macht van de ontkenning van het niet-zijn. Alles behoort tot jou toe, en bepaald daarmee jouw wel-zijn. Het wel-zijn is de ik die ik echt is en tegelijk is het de ontkenning van het niet-zijn, anders en vreemd zijn, dus het wel-zijn, en welzijn van het ik, is de algemeenheid en de eenheid.

Dit paradoxaal aandoende gebeuren, leidt naar een schizofrene, en eigenlijk ironische, situatie, waarin jijzelf, jouw wel-zijn bovenaan de wip zit en de macht en rijkdom lijkt te bezitten, maar onderaan de wip en dus waar het eigenlijke overwicht zich bevindt, zit de ontkenning van jezelf, jouw niet-zijn. Jijzelf die jijzelf niet bent, deelt in feite de lakens uit en definieert jouw wel-zijn.

Ook vermoed ik dat de mens vroeger, in de oertijd o.i.d, geen ik=ik begrip heeft gehad. Ook hij was alles en alles dat was hij. De begrippen ‘bezit’, ‘macht’ en ‘rijkdom’, die gepaard gaan met individueel egoïstische belangen, werden pas van belang toen het niet-zijn erkenning kreeg en plots fragmentarisch dingen wel en niet tot het ik toebehoorden.

Door o.a. religieuze, filosofische en natuurwetenschappelijke ontwikkelingen is het niet-zijn steeds meer in belang toe gaan nemen, t.o.v. het wel-zijn, de algemeenheid. Door o.a. door deze zaken het niet-zijn te móeten erkennen, verschuift de machtsverdeling, waarbij plotseling de algemeenheid en dus het wel-zijn in de negatie belandt. Dit leidt tot het voeren van de boventoon door het niet-zijn, door anders en vreemd zijn. Omdat het ik sowieso altijd erkend moet worden, veranderd het ik=alles, het ik=wij gevoel in een ik=ik gevoel, wanneer de erkenning van het niet-zijn, gecombineerd de fragmentatie zijn intrede doet. Uiteindelijk wordt het ik bepaald door individueel egoïstische belangen, die het wel-zijn lijken te dienen, maar, omdat deze in de negatie staat, kunnen deze belangen enkel (zelf)destructief zijn.

Het lijkt erop dat, i.p.v. dat de mens vooruitgang boekt, wij degenereren. De enige hoop die de mens heeft is dat wij weer het belang in gaan zien van de algemeenheid der dingen, en het niet-zijn weer in de negatie belandt.

Geen opmerkingen:

"Unity of consciousness " & quantum mechancis

Two meanings of "unity of consciousness" in relation to quantum mechanics.The term "unity of consciousness" may be used for (1) the inner experience that we all have, of being one single entity, one person, one "I". But it may also be used for (2) the idea that all consciousness of all beings is in reality one and the same consciousness, one "World-soul". In order to explain the "unity of consciousness" in its first meaning (1) in scientific terms, we have to search in our understanding of nature for a unifying principle that is so tight that it binds parts of a system into a real unity. The Quantum Mechanical (QM) entanglement principle joins parts of a system together in such a way that a change in one part of the system directly effects the other parts, without transmission of signals, particles, waves or whatever. Gerard Blommestijn Read more

Els Botman "Enchanted Forest"


Why this event and Welcome to join!

Welkom op de "Kwantummechanica & het bewustzijn"site. Dit is een 'open source' kunstproject op initiatief van galerie Arps&Co in Amsterdam met als basis de filosofie van Lars Keppel die open source ook in de kunstensector mogelijk wil maken.
Doel: een interactieve expositie die vertrekt vanuit een 'broncode' . Onze eerste vraagstelling: kunnen we de relatie Kunst en Wetenschap herwaarderen,
Kernfysicus G. Blommestijn stelt zich op als

" Bron " met de vraag of de huidige kennis over de quantum mechnica consequenties heeft voor ons denken over de plaats en de werking van het bewustzijn.
15 kunstenaars proberen hier een antwoord op te geven.
Zal dit op zijn beurt, gevolgen hebben voor het wetenschappelijke denken over het bewustzijn?
Lees verder

Play and Learn

Play and Learn
Doel van dit project: verhouding wetenschap en kunst herwaarderen

Builder of this Site

My name is Ella Arps, I direct some galleries in Amsterdam. See Gallery Arps&Co
The purpose I live for in this life is to connect a worldwide circle in the spiritual and in the fysical world of arts. Fine Art adds with a new meaning to what is happening around us and inside us, it expresses the diary of the soul. Let the soul wander its joyfull journey in peace!

Kunst geeft betekenis aan het leven.

This is a open source project, please share your thoughts or images with us

tekst uit scriptie Florence Deru, Jan 08
De observator
In mijn zoektocht naar mijn meester ben ik begonnen met het oefenen van het gebruiken van mijn capaciteit om naar mijn eigen gedachtes en gevoelens te kijken. Deze capaciteit noem ik mijn observator. Deze is oordeelloos over de gedachtes en emoties. Als het met oordeel zou kijken zou het namelijk niet meer de observator maar een gedachte zijn. Iedereen heeft deze mogelijkheid om naar zichzelf te kijken. Stephen Covey (2006) zegt hierover: "Dit kan alleen de mens. Dieren kunnen dat niet. We noemen dit zelfbewustzijn: het is het vermogen om je gevoelens, gedachtes, je fysieke toestand te observeren. (…) We bestaan niet louter uit gevoelens. We zijn niet alleen maar stemmingen. We zijn ook meer dan gedachten. Het feit dat we over deze verschijnselen nadenken, scheidt ons ervan. Zelfbewustzijn stelt ons in staat om afstand te nemen en te onderzoeken hoe we niet alleen naar onze omgeving maar ook naar onszelf kijken."

Orbs in Hiroshima, seen by Molly Ackerman